Länkkraft är A och O för att ranka högt i Google. När man pratar om länkar så inkluderar det både Onpage SEO i form av interna länkar, men även Offpage SEO där länkarna kommer från andra sajter än den egna. Här lär vi dig länkarnas betydelse för SEO och hur du ska göra för att få länkkraft, vad nofollow-länkar betyder och hur du ger länken ett namn.

Länkkraft måste komma från olika håll

Det finns 3 olika typer av länkar du bör ha i åtanke då du optimerar SEO och det är Interna länkar, Externa inlänkar och Externa utlänkar. Det räcker inte med att göra internlänkar, utan det gäller att bli omtalad även utanför din egna webbplats.

För att få länkkraft så är det också viktigt att man namnger länkarna med en ”title” och att länken har attributet ”follow”. Du kan läsa mer om hur du skapar länkar, ger länken en title och varför denna title är superviktig för rankingen i Google längre ner på sidan.

Interna länkar

Interna länkar är länkar mellan dina egna undersidor på webbplatsen. Vilken av att skapa interna länkar är hög, dels för att användarna kan navigera lättare mellan webbplatsen innehåll, men även för att Google ska förstå strukturen. Det gäller att få alla sidor och innehållet att ”hålla ihop” på ett bra sätt.

Knyt ihop dina undersidor med internlänkar

Som du ser här och i första stycket så har vi lagt in 2 interna länkar till Onpage SEO och Offpage SEO. Detta gör vi dels för att du ska kunna läsa mer om vad detta betyder men även för att Google ska förstå att innehållet på dessa sidor är relevant för det vi skriver här på denna sida.

Se till att du har minst 1 internlänk till varje sida på webplatsen och att länken är relevant för texten.

Externa inlänkar

Externa inlänkar är de länkar som kommer till din domän från andra platser på Internet. De externa länkarna kan hänvisas från andra webbplatser, men även sociala medier som Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, etc. För att få länkkraft räcker det inte med att sidan skapar en länk till dig. Länken måste även ha ett attribut som heter ”follow” för att du ska få den bästa länkkraften.

HTML-kod för Title

Att skapa en länk till en annan sajt gör man genom en HTML-kod som ser ut så här: <a href=”https://länkensnamn.se”> Detta är grunden till länken. För att sedan ge länken ett namn, en title så behöver vi lägga till en kodsnutt som heter ”title” och anger titeln på länken.

Det är de ord som man skriver inom titlen som ger rankingen på Google. Kodsnutten lägger vi inom klamret i HTML-koden ovan. Om du exempelvis vill ranka på ordet ”potatis” så ska koden se ut så här: <a href=”https://länkensnamn.se” title=”potatis”>

HTML-kod för Follow och Nofollow

Attributet ”Nofollow” anger om Google ska följa, dvs ge länkkraft till länken. Om man vill länka till en annan sida men inte ge den länkkraft så skriver man länkkoden så här: <a href=”https://länkensnamn.se” title=”potatis” rel=”nofollow”>

Om du inte skriver ”rel=”nofollow” så kommer länken automatiskt att få länkkraft, så du behöver inte skriva rel=”follow”.

Det finns tillfällen då man inte vill ge en annan sajt länkkraft. Dels om man redan länkar till många andra sajter och dels om sajten inte är relevant för ens eget innehåll. Då sätter man attributet Nofollow på länken.

Externa länkar är svåra att påverka

Att få externa inlänkar är det allra viktigaste för att synas på Google, men även det svåraste att få. Du kan heller inte påverka de externa inlänkarna title på ett enkelt sätt och det finns risk att utomstående medvetet saboterar för dig genom att ge dig ”dåliga länkar”

Bra och dåliga länkar för SEO

De bästa externlänkarna är de som kommer från en sajt som är relevant för dig. Har du en webbplats som handlar om svenska banker och långivare så får du den bästa länkkraften genom en inlänk från en annan sajt inom finans. Det skulle betyda att om den nystartade sajten ”Bankkredit.se” (DR 1.7) får en inlänk från lånjämförelsesajten ”Lånutanuc.se” så skulle det var en väldigt bra länk, då ”Lånutanuc.se” både har en mycket hög DR46 och relevant innehåll om bankkrediter och lån.

Den högsta länkkraften ligger oftast på webbplatsens startsida och ger dig därifrån mest boost. Bortsett från relevansen så finns det bra och dåliga länkar. Varje webbplats har ett ”värde”, kallat DR (Domain rating) och denna DR ger om hum om hur stort värde en länk från denna sajt har.

Bra länkar ger dig högre ranking och dåliga länkar kan göra att du tappar rank i Google och till och med blir utkastad från slkreseultaten. Man kallar det då att man blir ”bannad från Google”. Det sistnämnda är ett jobbigt läge och många gånger svårt att ta sig ur, om man innehar tekniskt kompetens och tid att grotta sig i. Man vill därför undvika dåliga länkar i den mån man kan.

DR (Domainrating) anger länkens värde

När en webbplats är ny så har den DR0 (noll). Om du gör din SEO på rätt sätt, det vill säga fyller webbplatsen med bra innehåll och ger och får länkar så kommer DR att öka. Ju flera länkar du får från en sajt som själv har ett högt DR, desto högre DR kommer din egna sajt med tiden att få.

På samma sätt gäller att om du får dåliga länkar från en sajt så kommer din DR att sjunka. Dåliga länkar är länkar från en sajt som själv har dåliga länkar, en sajt som är bannad från Google eller en sajt som är hackad och innehåller skadlig kod.

Som du märker är det mycket att hålla reda på då det gäller att få en bra ranking på Google men vi fortsätter förklara och hoppas att du med tiden lär dig att ranka på rätt sätt. Därför kommer vi att skriva mer om hur farligt det kan var för din DR att byta och köpa länkar om detta görs på fel sätt.

Håll utkik efter Del 2 som kommer snart…