När du ska köra igång en verksamhet och jobba med SEO, så bör du tänka ut en Onlineaffärsstrategi. Din affärsstrategi hjälper dig att definiera tydliga mål och öka dina chanser att lyckas på nätet.

Onlineaffärsstrategi – Vad gör dig unik?

För att lyckas med sökmotoroptimeringen så bör du först tänka ut en strategi.

  • Vad är ditt mål? Öka försäljningen? Få följare?
  • Vilken är din affärside?
  • Vad skiljer dig från konkurrenterna?
  • Vad gör ditt företag unikt?

Genom att ta reda på vad som gör din verksamhet, blogg eller hemsida unik, lär du dig vad du behöver fokusera på för att sticka ut bland konkurrenterna.

Är du bättre på någonting, eller erbjuder du en tjänst eller produkt som dina konkurrenter inte har? Fokusera på det som gör just dig eller ditt företag unikt.

Skillanden på att Online och verkliga världen

När man träffar någon i verkliga livet så påverkas den personen du möter av din upplevelse på olika sätt. Som en kund i butik påverkas du kanske av hur trevlig personalen är, utbudet av varor och ordningen på hyllorna.

Faktorer som påverkar ditt val i en riktig butik

  • Det du ser
  • Det du gör
  • Hur du tänker
  • Vad du gillar

Vill nå ut till en publik online så måste du få med dessa faktorer utan att kunna ”övertala” kunden öga mot öga. Så hur gör du då?

Onlineaffärsstrategi som lockar kunderna att handla Online

Kunden har påverkats av det den ser eller har sett. Kanske har du sett på sociala medier att Bianca Ingrosso har köpt en ny tröja. Det du du gör, är att du söker efter den tröjan på nätet. Du klickar sedan in på någon av de första sökresultaten som hamnar överst och innehåller den tröjan.

Hur du sedan tänker när du kommer in på webshoppen, påverkar ditt val att köpa tröjan eller inte. Tycker du inte designen på sidan, den kanske är rörig och långsam, eller har otydliga priser? Du backar du troligtvis och klickar dig in på nästa sökresultat.

När du sedan väl har köpt tröjan så fotograferar du dig i den och lägger ut på social medier. Det visar om du gillar den, eller hatar den och fler får upp intresset för att köpa eller dissa den där tröjan.

Förstår du nu hur din affärsstrategi online påverkar kunderna av det de ser, gör, tänker och gillar?

Hitta de rätta besökarna med målgruppssegmentering

För att nå ut din rätt målgrupp så måste du segmentera dem. Vill du nå ut till ungdomar eller äldre, sportfanatiker eller personer inom ett visst län? Genom att segmentera blir det lättare att nå ut till rätt personer.

Driver du till exempel en blogg eller Instagram om mode och smink, kanske inte den 60-årige jägarmannen från Luleå är det segment som du ska inrikta dig på i första hand. Du vill istället nå ut din tjejer i den yngre målgruppen. När vet vilket segment som är målgruppen, blir det lättare att nå ut till rätt besökare och kunder.

Vanliga frågor om Onlineaffärsstrategi

Vad menas med Onlineaffärsstrategi?

Affärsstrategi är en plan på hur verksamsamheten ska fungera. Till exempel på vilken inriktning man ska köra, hur man skapar lönsamhet och undersöka hur konkurrenter jobbar. När man jobbar online så tillämpar man Onlineaffärsstrategi, vilket skiljer sig mot den fysiska marknaden. 

Är sociala medier viktiga i affärsstrategier online?

Ja för vi påverkas av det som omnämns och gillas i sociala medier. Har du en dålig produkt så får folk veta det ganska snabbt, på samma sätt som en bra produkt som gillas och delas.

Vad menas med segment?

Segment är målgrupp. Målgruppssegmentering betyder att du undersker vilken målgrupp din kanal, blogg eller webshop är inriktad till.